Slide background Image layer

Am vorbit cu Sfântul Nectarie...Mărturii autentice

Am redat mai multe mărturii despre Sfântul Nectarie şi mănăstirea acestuia, mărturiile autentice ale altor persoane, dintre care unele au trăit lângă Sfântul în mănăstirea lui, alţii l-au cunoscut în Eghina sau altundeva, alţii au auzit relatări despre el. Toate aceste mărturii încearcă să schiţeze ...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Povețe pentru monahi

Frate, ai venit la mănăstire ca să te mântuieşti, nu ca să îţi pierzi mântuirea; să munceşti, nu să trândăveşti. Ia aminte la acestea, iubite monah! Le ai pe toate de-a gata: hrana, îmbrăcămintea, casa şi pe celelalte. Nu plăteşti chirie sau alte cheltuieli. Ce îţi mai rămâne, decât să te îngrijeşti...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Au fost și ei cândva copii- Sfântul Iacov Tsalikis

Sfintii nostri, precum și marii părinți și asceți ai nostri au fost si ei candva copii! Pentru micul Iacov cele de pe pământ si cele din ceruri au devenit una. Si semăna acum cu acele păsări de toamnă, pe care le vezi intr-o clipa zburând cu aripile deschise în imbrățișarea cerului, iar în clipa ur...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Despre neprihănire putere – frumuseţe

Neprihănirea este frumuseţea mistică a sufletului, care se răsfrânge pe chip, în purtare, în vorbe, în întreaga bună creştere a tânărului şi a tinerei. La tinerii şi tinerele care sunt feciorelnici poţi vedea prospeţime şi frumuseţe pe chipul lor; strălucire în ochii care sunt oglinda sufletului, l...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Calea mântuitoare

În Biserică se află hrana adevărată a sufletelor noastre: Cuvântul lui Dumnezeu, Tainele, slujbele dumnezeieşti sau lecturile, cântările, ritualurile sfinte care ne hrănesc mintea şi inima. Mergeţi mai des şi împărtăşiţi-vă cu mintea, inima şi buzele voastre de nestricăciune. În lume, vă hrăniţi me...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Îngerul în trup. Sfântul Macarie cel Mare, Egipteanul

Creştinii ştiu că sufletul este mai de cinste decât toate cele create, pentru că doar omul a fost creat „după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu”. Ia seama cât de mare este cerul şi pământul, şi cât de mari şi slăvite sunt creaturile care se găsesc deasupra acestora! Omul însă este mai cinstit decât ...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Realităţi pe care nu trebuie să le uităm

Realitati pe care nu trebuie să le uităm: ispitele, păcatele noastre, vicleniile demonilor, amintirea morţii, pocăinţa noastră, mântuirea noastră, judecata, veşnicia *** Cercetând Sfânta Scriptură vedem că se vorbeşte foarte mult despre diavol şi despre lucrarea lui, ca şi despre Hristos şi lu...

Vezi detalii
Slide background Image layer

In pragul bisericii. Întrebări şi răspunsuri

În această carte sunt adunate întrebări, care îi apar cel mai des omului în calea către Biserică. La aceste întrebări răspunde un propovăduitor şi publicist contemporan, ieromonahul Macarie (Marchiş). Odată părintele Macarie a fost întrebat: De ce există în Biserica Ortodoxă atâtea lucruri inutile, ...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Calea familiei

Familia este o minune imposibil de explicat, deşi se fac o mulţime de încercări în acest sens. Gândiţi-vă: doi oameni necunoscuţi, străini unul celuilalt, absolut diferiţi – bărbat şi femeie – se întâlnesc, comunică o vreme oarecare, apoi încep să trăiască împreună, să doarmă împreună, să nască copi...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Mamele eroine ale Sfinţilor Trei Ierarhi

Emilia, Nona şi Antuza au fost cele trei mame eroine care prin viaţa lor s-au învrednicit de bucuria de a fi trecute în rândul sfinţilor. Acestea au primit cununa cea neveştejită a slavei veşnice, dar şi laudele, cinstirea şi recunoştinţa creştinilor, pentru că familiile lor au dat mulţi sfinţi Bise...

Vezi detalii

Gilceava dracului cu lumea sau de ce este dracul chiar aşa de negru cum pare


18.00 16.2

Autor: Codrescu, Razvan

Editura: Christiana

Format: 13/20

Pagini: 160

ISBN:

Scurtă lămurire preliminară

Nucleul acestui mic volum este mai vechiul meu eseu intitulat chiar „Gîlceava dracului cu lumea”, apărut pentru prima oară integral în volumul „Spiritul dreptei. Între tradiţie şi actualitate” (Editura Anastasia, Bucureşti, 1997, pp. 44-65), apoi şi în diferite alte contexte, ca de pildă în revista lunară „Lumea credinţei” (din decembrie 2003 pînă în septembrie 2004), cu mici revizuiri şi adaosuri succesive. În vederea primei editări într-un volum separat (Nemira, 2005), eseul a fost restructurat şi substanţial adăugit, atît în corpul textului, cît mai ales în notele de subsol. Noua ediție (2017) aduce alte cîteva revizuiri și adaosuri (inclusiv un subcapitol nou – „Intermezzo: Luciferismul în țara lui Caragiale” – și trei texte suplimentare în „Addenda”: „Luciferismul de larg consum”, „Cazul Tanacu” și „Remember: tragedia de la «Colectiv»”).
Am căutat să ofer cititorului interesat o informaţie bogată şi corectă, cu comentarii minimale şi într-un stil mai degrabă colocvial, mai cu seamă că mi-am ales ca principală călăuză chiar limba română, cu savorile ei miezoase, din păcate astăzi folosită tot mai elementar şi înţeleasă tot mai superficial. Nu mi-am propus să spun lucruri noi, ci mai degrabă să amintesc lucruri uitate, supunîndu-le provocator conştiinţei publice curente (care de multe ori pierde esenţialul şi ignoră că l-a pierdut), dar şi conştiinţelor mai sofisticate, pe care însă „contextul” le va fi împiedicat să se apropie ceva mai atent de o asemenea problematică.
Desigur, n-am acoperit decît o parte – pe care am socotit-o însă cea mai însemnată – din vasta „hartă” a Răului. N-am luat în discuţie, de pildă, decît principalele denumiri şi ipostaze ale diavolului, ocolind, între altele, entităţile malefice secundare, de origine precreştină (şi adeseori neîncreştinate), ce populează natura în mitologia folclorică, sau se află în legătură cu lumea morţilor (pentru acestea, a se vedea, de pildă, buna sinteză a etnologului Romulus Vulcănescu, în volumul „Mitologie română”, Editura Academiei, Bucureşti, 1985, Partea III, mai ales cap. „Daimonologia”, sau contribuţiile unor folclorişti mai vechi, ca Simion Fl. Marian sau Tudor Pamfile, în mare parte reeditate după 1989).
Materia m-a obligat la o interdisciplinaritate principială, cu mult recurs la lingvistică, folcloristică şi istoria literaturii, dar firul călăuzitor a rămas pînă la capăt cel teologic, cu accent discret pe latura morală şi pedagogică.
Dacă ţinem seama de arhaismul semantic „a pedepsi” = „a învăţa”, am vrut „să ne pedepsim” puţin întru dracul, ca să nu ne lăsăm prea lesne „pedepsiţi” de el... (Întru îngerii cei buni „ne-a pedepsit”, mai demult, d-l Andrei Pleşu, la un nivel superior, cum se şi cuvenea).

Autorul

* În Addenda am inclus, de altfel, un eseu teologic ceva mai pretenţios, publicat aici pentru prima oară ca atare (deşi unele părţi din el se regăsesc în alte scrieri ale mele), în care comentez pe larg, pornind de la patru versete-cheie, scenariul biblic al facerii şi căderii („Cînd dracul îşi bagă coada… Păţaniile omului între «chip» şi «asemănare»”).

SUMARUL CĂRȚII

Lămurire preliminară – pag. 7

Dracul de lîngă noi

Uite dracul, nu e dracul! – 11
Cunoaşte ca să re-cunoşti! – 12

Şi dracul a fost înger de lumină

Obîrşia duhurilor slujitoare – 19
Ierarhiile cereşti – 21
Ceata voievozilor – 26
Cînd îngerul se face drac – 30

Numele nu stă degeaba pe drac

Dracul cu chip de şarpe – 37
De la daimon-ul antic la demonul medieval – 39
Diavolul – principiu al dezbinării – 42
Cohorta lui Satan – 43
Lucifer şi luciferismele – 44
Intermezzo: Luciferismul în țara lui Caragiale – 47
Între Hristos şi Antihrist – 50

Recurs la limba română

Despre dracul… pe ocolite – 57
Urît ca dracu’! – 59
În loc de „Piei, drace!” – 62
Dracul nu-i chiar de capul lui... – 64

Dracul luat peste picior

„Aş plînge, dar nu pot de rîs!” – 69
Scaraoţchi şi Irodiadele – 70
Mai în glumă, mai în serios… – 73
Diavolul de ambe sexe – 74
„Frumosul din umbră” – 75

Cu dracul, totuşi, nu e de glumit…

Sindromul lui Aghiuţă – 79
De ce nu te poţi face frate cu dracul – 80

Addenda

Cînd îşi bagă dracul coada…
Păţaniile omului între „chip” şi „asemănare”

I. Asemănarea adevărată sau omul înveşmîntat în har – 85
II. Asemănarea mincinoasă sau omul acoperit cu frunze – 97
III. Asemănarea pierdută sau omul în „haine de piele” – 109
IV. Asemănarea regăsită sau omul în „haină de nuntă” – 118

Luciferismul de larg consum – 129

Cazul Tanacu – 135

Remember: Tragedia de la „Colectiv” – 139


Comentarii clienti: