Slide background Image layer

Înainte să se întunece.Texte despre viaţa cotidiană şi veşnicie...

Înainte să se întunece… Cât ai încă vreme. Să te grăbești. Să te problematizezi. Să te gândești. Să te cercetezi pe tine. Înainte să se întunece… Să cazi, dar să nu renunți. Să te ridici iar în picioare. Să prinzi puţin curaj şi să continui, ca să duci la bun sfârșit ziua care a rămas. Înai...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Lacrimi tăcute

Relaţia într-un cuplu, iar mai târziu în familie, poate să implice anumite dificultăți. Însă dacă persoana dragă, bărbatul, are un comportament autoritar, nesocoteşte părerile şi nevoile femeii, pretinde să i se ofere dreptul să decidă şi să controleze viaţa ei, vorbim de violenţă domestică. Aceasta...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Serafim, un sfânt din pădurea Sarovului-Biografie povestita pentru co...

Sfântul Serafim de Sarov, unul dintre cei mai mari sfinți ai Ortodoxiei, a trăit în Rusia înainte cu aproape două sute de ani. Inima sa fierbinte, cu care cuprindea întreaga lume, a fost un locșor dulce pentru copii! Sfântul a fost prietenul și ocrotitorul lor în orice împrejurare, dar și medic fă...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Secularismul Un cal troian în Biserică

„O Biserică secularizată este complet neputincioasă şi slabă în încercarea de a transforma lumea. Iar creştinii secularizaţi au eşuat la toate nivelurile.” O Biserică care răstigneşte în loc să se răstignească, care trăieşte în slavă lumească în loc de slava Crucii, o Biserică care cade în faţa ...

Vezi detalii
Slide background Image layer

România furată raportul comisarului european

Reeditarea volumului ROMANIA FURATA , la cinci ani de la apariția sa, are loc într-un context tot mai infestat de soluții politice. Adevărata soluție este una singură: pocaința. Ea nu poate fi aplicata ca program național, ci personal. Din această perspectivă, Romania poate fi ințeleasa atât ca spaț...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Tâlcuire la Filocalie Vol. 4 – Sfântul Nil Ascetul – Despre rugăciune...

"Precum cel mai de pret dintre toate simturile este vederea, asa cea mai dumnezeiasca dintre toate virtutile este rugaciunea". Sfântul Nil Ascetul "Mari figuri duhovnicesti s-au hranit din textul acesta si l-au folosit ca hrana duhovniceasca obsteasca, prin fapta si prin cuvant, pentru generat...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Scrieri Duhovnicesti CARTONATA

Un autor filocalic sirian de importanţa Avvei Iosif Hazzaya este vrednic de o prezentare mai amplă decât o pot face rândurile unui simplu „prolog“. Întâi de toate, pentru simplul motiv că scrierile sale apar pentru prima oară în româneşte. În al doilea rând, pentru că cititorul modern de literatură ...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Indrumari Duhovnicesti

Fiii mei, smeriți-vă! Iubirea cea adevărată a lui Hristos este frământată cu smerenie. Când ne facem voia noastră proprie, când ne îndreptățim pe noi înșine, să știm că suntem grav bolnavi de mândrie și de îngâmfare. Niciodată nu vom reuși nimic frumos și important dacă nu vom călca în picioare „e...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Omilii la rugăciunea Doamne și Stăpânul vieții mele...

Doamne și Stăpânul vieții mele, duhul trândăvii, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire și al grăirii în deșert depărtează-l de la mine. Iar duhul curăției, al duhului smerit, al răbdării și al dragostei, dăruiește-l mie, robului Tău. Așa, Doamne Împărate, dăruiește-mi să văd greșelile mel...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Cronica trairilor de la capatul lumii

Doctrina comunistă a fost una diabolică. Chinurile la care au fost supuşi cei arestaţi au fost de neînchipuit pentru mintea omului. Doctrina comunistă a fost îngăduită de Dumnezeu, ca pedeapsă pentru păcatele oamenilor cu scopul înţelepţirii lor, întoarcerii la împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, ca...

Vezi detalii

Viata, activitatea si opera Sfantului Ioan Hrisostom


38.00 38.00

Autor: Stelianos Papadopoulos

Editura: Bizantina

Format: 21/15

Pagini: 264

ISBN: 6422752001052

Extras din Capitolul Intai – Introducere generala: Epoca lui Hrisostom si problemele ei, 3. Contextul socio-religios din Antiohia Mega-orasul Antiohia, unde Hrisostom s-a nascut, s-a format duhovniceste si a creat cea mai importanta parte a operei sale, era deja de dinainte de secolul al IV-lea o rascruce de civilizatii, popoare, religii si limbi. De aceea si sincretismul a cunoscut o mare inflorire in acea regiune. Constitutia sociala si viata religioasa formau un amestec ale carui antiteze provocau adesea tensiuni primejdioase.

Greci, anatolieni, sirieni, romani si iudei faceau negot, isi indeplineau datoriile religioase, se manifestau in viata politica, studiau si creau intr-o relativa libertate. Mai cu seama educatia era atat de dezvoltata, incat Antiohia ajunsese sa fie considerata Atena Rasaritului si sa fie, avandu-l pe eminentul sofist Libanius, centrul retoricii asiatice.

Aici, ca nicaieri altundeva, retorica infrumusetata si inzorzonata devenise criteriul ideal si absolut al omului spiritual. Antiohienii cultivati, pagani si crestini, ii frecventau cu desfatare pe retori si puteau sa aprecieze cu exactitate reusita si originalitatea figurilor si a argumentului lor. Totusi, in ciuda cultivarii literare si stiintifice, cei mai multi dintre locuitorii orasului – si cu mult mai mult in imprejurimi – ramasesera analfabeti si vorbeau doar siriaca si dialecte locale.

Exista o contradictie mare si in ceea ce priveste bogatia, care era concentrata in mainilea putini oameni. Este curios faptul ca, potrivit lui Hrisostom, crestinii, care constituiau aproximativ jumatate din populatie, erau in general mai bogati decat ceilalti locuitori. Cu toate acestea crestinii erau atat de influentati de mediul inconjurator, incat multi participau la sarbatorile si la reuniunile cultice ale evreilor, frecventand si diferitele manifestari sociale (uneori si religioase) ale paganilor.

Deci le lipsea simtul exclusivitatii Bisericii si al adevarului ei. Nu intelegeau ca etosul Bisericii este in intregime altul decat etica iudeilor si decat structurile socio-religioase ale paganilor, care erau favorabile unei libertati absolute a moravurilor. Aceasta situatie a crestinilor l-a pus serios pe ganduri pe Hrisostom si l-a determinat sa ia atiyudine si impotriva paganilor, si impotriva evreilor, ca sa-i ajute pe crestini sa constientizeze caracterul exclusiv al adevarului lor si nevoia unui nou etos care trebuia sa se exprime in capitala cosmopolita, inca organizata dupa mentalitatea pagana, cu teatre libertine, hipodrom, bai publice si distractii mostenite din tata-n fiu, pe care crestinii cu greu le paraseau.


Comentarii clienti: