Slide background Image layer

Filocalia de la Optina - Vol.II

Citirea din Sfinţii Părinţi ne ajută să ne vedem păcatele şi neajunsurile sufleteşti. Cuviosul Macarie de la Optina ne sfătuieşte: „Citiţi cărţile Părinţilor şi studiaţi învăţătura lor; aceasta ne va fi de folos pentru cunoaşterea neputinţei noastre şi pentru dobândirea smereniei, răbdării şi dragos...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Filocalia de la Optina - Vol.I

Cuviosii stareti de la Optina au ajuns sa fie pentru Rusia adevarati luminatori ai credintei vii. Puterea harului dumnezeiesc, care a umplut de bucurie si dragoste inimile staretilor, i-a facut tamaduitori ai sufletelor omenesti. Lucrul de capatai pentru ei era mantuirea acelui suflet care li se inc...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Despre rugăciune. Tâlcuire la Avva Evagrie- Brosată

"Pentru ca rugăciunea să fie adevărată și să se înalțe la cer, trebuie să fie dăruită de Dumnezeu, adică să fie o rugăciune a Duhului, să coboare de la Însuși Dumnezeu, să o recunoască Dumnezeu ca pe ceva al Său. Prin adevărata rugăciune omul se umple de Dumnezeu și reușește nu numai simpla unitate ...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Frumusețea sfinților. O istorie a literaturii române ce nu se învață l...

Pierdem o bună parte din respectul de sine din momentul în care creştem într-o familie în care părinţii nu ne spun care este identitatea noastră culturală, dar şi din momentul în care, trecând prin anii de şcoală, profesorii nu ne spun în ce constă frumuseţea literaturii noastre. Cu acest handicap ...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Ce cere Dumnezeu de la fiecare dintre noi

Voia lui Dumnezeu ... este una singura: mantuirea tuturor oamenilor. De aceea a si venit pe pamant ca Dumnezeu- om, pentru a ne arata modul de realizare al acestei voi izbavitoare, prin iubirea jertfitoare pe care ne-a invatat-o prin jertfa si cuvantul Sau. Pe temelia acestei iubiri predate de Dumne...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Părintele Fotie (1933-2013)

Omul are posibilitatea să se facă plăcut lui Dumnezeu în orice condiţii. Totuşi, frumuseţea şi liniştea naturii din Sfântul Munte, care s-a sfinţit prin asceza şi slujbele atâtor chipuri sfinte de-a lungul secolelor, constituie un factor deosebit de ajutător pentru pocăinţă şi sporire duhovnicească....

Vezi detalii
Slide background Image layer

Bărbatul și femeia. Întrebări și răspunsuri

Îndrăgostirea este o boală,o stare bolnăvicioasă. Pe această temă s-a vorbit și s-a scris, pesemne, mai mult decât pe oricare alta. Dar foarte important este totodată să înțelegem că îndrăgostirea în sinea ei poate fi și neînsoțită de atracția bărbatului către femeie și a femeii către bărbat, de ins...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Moartea şi viaţa de dincolo de mormânt

Taina morţii şi viaţa de dincolo de mormânt l-au preocupat întotdeauna pe om. Apostolul Pavel ne descoperă că „este rânduit oamenilor ca o dată să moară, iar după aceea să fie judecata” (Evrei 9, 27). Moartea este despărţirea sufletului de trup şi este ceva inevitabil pentru fiecare om. Iar evenime...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Despre rugăciune. Tâlcuire la Avva Evagrie- Cartonată

"Pentru ca rugăciunea să fie adevărată și să se înalțe la cer, trebuie să fie dăruită de Dumnezeu, adică să fie o rugăciune a Duhului, să coboare de la Însuși Dumnezeu, să o recunoască Dumnezeu ca pe ceva al Său. Prin adevărata rugăciune omul se umple de Dumnezeu și reușește nu numai simpla unitate ...

Vezi detalii
Slide background Image layer

Scrisori de la un Sfant - Povete si sfaturi duhovnicesti

Comparativ cu alte scrieri ale Sfantului Nectarie, scrisorile pastreaza , cum este firesc o simplitate si o particularitate ale unui om foarte experimentat in viata duhovniceasca, care luase pe umerii sai o raspundere deosebita: pastorirea duhovniceasca a tinerelor monahii incepatoare. Ceea ce ...

Vezi detalii

Viata, activitatea si opera Sfantului Ioan Hrisostom


38.00 38.00

Autor: Stelianos Papadopoulos

Editura: Bizantina

Format: 21/15

Pagini: 264

ISBN: 6422752001052

Extras din Capitolul Intai – Introducere generala: Epoca lui Hrisostom si problemele ei, 3. Contextul socio-religios din Antiohia Mega-orasul Antiohia, unde Hrisostom s-a nascut, s-a format duhovniceste si a creat cea mai importanta parte a operei sale, era deja de dinainte de secolul al IV-lea o rascruce de civilizatii, popoare, religii si limbi. De aceea si sincretismul a cunoscut o mare inflorire in acea regiune. Constitutia sociala si viata religioasa formau un amestec ale carui antiteze provocau adesea tensiuni primejdioase.

Greci, anatolieni, sirieni, romani si iudei faceau negot, isi indeplineau datoriile religioase, se manifestau in viata politica, studiau si creau intr-o relativa libertate. Mai cu seama educatia era atat de dezvoltata, incat Antiohia ajunsese sa fie considerata Atena Rasaritului si sa fie, avandu-l pe eminentul sofist Libanius, centrul retoricii asiatice.

Aici, ca nicaieri altundeva, retorica infrumusetata si inzorzonata devenise criteriul ideal si absolut al omului spiritual. Antiohienii cultivati, pagani si crestini, ii frecventau cu desfatare pe retori si puteau sa aprecieze cu exactitate reusita si originalitatea figurilor si a argumentului lor. Totusi, in ciuda cultivarii literare si stiintifice, cei mai multi dintre locuitorii orasului – si cu mult mai mult in imprejurimi – ramasesera analfabeti si vorbeau doar siriaca si dialecte locale.

Exista o contradictie mare si in ceea ce priveste bogatia, care era concentrata in mainilea putini oameni. Este curios faptul ca, potrivit lui Hrisostom, crestinii, care constituiau aproximativ jumatate din populatie, erau in general mai bogati decat ceilalti locuitori. Cu toate acestea crestinii erau atat de influentati de mediul inconjurator, incat multi participau la sarbatorile si la reuniunile cultice ale evreilor, frecventand si diferitele manifestari sociale (uneori si religioase) ale paganilor.

Deci le lipsea simtul exclusivitatii Bisericii si al adevarului ei. Nu intelegeau ca etosul Bisericii este in intregime altul decat etica iudeilor si decat structurile socio-religioase ale paganilor, care erau favorabile unei libertati absolute a moravurilor. Aceasta situatie a crestinilor l-a pus serios pe ganduri pe Hrisostom si l-a determinat sa ia atiyudine si impotriva paganilor, si impotriva evreilor, ca sa-i ajute pe crestini sa constientizeze caracterul exclusiv al adevarului lor si nevoia unui nou etos care trebuia sa se exprime in capitala cosmopolita, inca organizata dupa mentalitatea pagana, cu teatre libertine, hipodrom, bai publice si distractii mostenite din tata-n fiu, pe care crestinii cu greu le paraseau.


Comentarii clienti: